niedziela, 29 kwietnia 2012

Biografia Stefana Żeromskiego

Stefan Żeromski (ur. 14  października 1864 w Strawczynie koło Kielc, zm. 20 listopada 1925 w Warszawie) – polski prozaik, publicysta, dramaturg, nazwany „sumieniem polskiej literatury”, wolnomularz].
Posługiwał się pseudonimami Maurycy Zych, Józef Katerla i Stefan Iksmoreż.





Pochodził ze zubożałej rodziny szlacheckiej herbu Jelita. Wychował się w Ciekotach w Górach Świętokrzyskich. Jego ojciec Wincenty Żeromski wspierał Polaków walczących w powstaniu styczniowym. Jeszcze przed powstaniem jego ojciec utracił majątek i aby utrzymać rodzinę, został dzierżawcą folwarków. Żeromski matkę stracił w 1879 r., a ojca w 1883 r.
W roku 1873 dziewięcioletni Stefan trafił na rok do szkoły początkowej w Psarach. W 1874 roku rozpoczął naukę w Męskim Gimnazjum Rządowym w Kielcach. Z tego okresu pochodzą jego pierwsze próby literackie – wiersze, dramaty, przekłady z literatury rosyjskiej. Zadebiutował w 1882 w numerze 27 „Tygodnika Mód i Powieści” przekładem wiersza Lermontowa i w „Przyjacielu Dzieci” wierszem „Piosenka rolnika”. Trudności finansowe i początki gruźlicy spowodowały, że gimnazjum ukończył w 1886 roku bez uzyskania matury. W tym samym roku rozpoczął studia w Instytucie Weterynarii w Warszawie (uczelnia nie wymagała matury). Tam zetknął się z ruchem socjalistycznym, działał m.in. w tajnej akcji oświatowej wśród rzemieślników i robotników.
W 1889 zmuszony został zarzucić studia z powodów finansowych i zaczął pracować jako guwerner w domach ziemiańskich m.in. w Łysowie (obecnie gmina Przesmyki koło Siedlec), oraz Nałęczowie. Od 1889 jego utwory ukazywały się na łamach Tygodnika Powszechnego.
W 1892 przebywał krótko w Zurychu, Wiedniu, Pradze i Krakowie. Jesienią tego roku ożenił się z Oktawią z Radziwiłłowiczów Rodkiewiczową, którą poznał w Nałęczowie. Również w tym samym roku wyjechał z żoną i jej córeczką z pierwszego małżeństwa do Szwajcarii, gdzie pracował jako bibliotekarz w Muzeum Narodowym Polskim w Raperswilu. Tam powstawały m.in. Syzyfowe prace. W Szwajcarii zetknął się m.in. z Gabrielem Narutowiczem, Edwardem Abramowskim. W latach 1895 i 1898 ukazały się zbiory opowiadań Żeromskiego.
Po powrocie do kraju w 1897 pracował jako pomocnik bibliotekarza w Bibliotece Ordynacji Zamojskiej w Warszawie aż do roku 1904. Również w tym samym roku, tj. roku powrotu ze Szwajcarii, ukazały się Syzyfowe prace. W 1899 roku Żeromskiemu urodził się syn Adam. W tym samym roku ukazali się Ludzie bezdomni. W 1904 wyszła powieść Popioły, której sukces wydawniczy pozwolił przenieść się rodzinie Żeromskiego prawie na rok do Zakopanego. Dopiero od 1904 roku mógł poświęcić się pracy pisarskiej. Od 1905 roku działał w organizacjach demokratycznych i socjalistycznych. Był inicjatorem założenia Uniwersytetu Ludowego, organizował kursy dokształcające dla uczniów szkoły rzemieślniczej, w domu Żeromskich prowadzono ochronkę i tajną szkołę.
W 1909 wyjechał z rodziną do Paryża, w którym mieszkali trzy lata. Po powrocie do kraju osiedlił się w Zakopanem. W 1913 założył nową rodzinę z malarką Anną Zawadzką. Owocem tego związku była córka Monika. Po wybuchu I wojny światowej zgłosił się do Legionów Polskich, jednak nigdy nie brał udziału w walkach. Wrócił do Zakopanego i działał w pracach Naczelnego Komitetu Zakopiańskiego. Był prezydentem Rzeczypospolitej Zakopiańskiej. W 1918 w wyniku choroby zmarł syn Żeromskiego – Adam.
W wolnej Polsce Żeromski zamieszkał w Warszawie, gdzie brał znaczący udział w życiu literackim. Brał udział w akcji propagandowej na Powiślu celem przyłączenia tych terenów do Polski, między innymi w Iławie, Suszu, Prabutach, Kwidzynie, Sztumie, Grudziądzu i wielu innych miejscowościach Warmii, Mazur i powiatów nadwiślańskich (Powiśla). Był inicjatorem powstania projektu Akademii Literatury, Straży Piśmiennictwa Polskiego a w 1925 został założycielem i pierwszym prezesem polskiego oddziału PEN Clubu. W latach dwudziestych osiedlił się w Konstancinie-Jeziornie pod Warszawą w willi Świt, a później mieszkał na Zamku Królewskim w Warszawie. W 1922 ukazała się powieść Wiatr od morza, za którą otrzymał państwową nagrodę literacką, a w 1924 powieść Przedwiośnie.
Filister honoris causa polskiej korporacji akademickiej Pomerania.
Żeromski zmarł na serce[3] i został pochowany na cmentarzu ewangelicko-reformowanym w Warszawie (F/4/24). W 1928 otwarto w Nałęczowie poświęcone pisarzowi muzeum.









Mózg człowieka- budowa i funkcje

Kresomózgowie

Przednia część mózgowia kręgowców. Ze ścian kresomózgowia w rozwoju zarodkowym powstają półkule mózgowe połączone spoidłami, najlepiej rozwinięte u ssaków. U niższych kręgowców spełnia przede wszystkim funkcję ośrodka węchowego. U wyższych kręgowców jest głównym ośrodkiem kojarzeniowym, zawiera nadrzędne ośrodki sterujące pracą całego ośrodkowego układu nerwowego.


Międzymózgowie

Najwyższy odcinek pnia mózgu kręgowców, pomiędzy kresomózgowiem a śródmózgowiem. Złożony z wzgórzomózgowia i podwzgórza. Główny ośrodek czucia. We wzgórzomózgowi znajdują się ośrodki podkorowe wzroku i słuchu, podwzgórze kieruje pracą wegetatywnego układu nerwowego, wewnątrzwydzielniczego oraz wielu narządów wewnętrznych.


Śródmózgowie

Odcinek mózgu kręgowców sąsiadujący od przodu z międzymózgowiem, od tyłu z móżdżkiem i rdzeniem przedłużonym. Zawiera ośrodek odruchu wzrokowego i słuchowego, jądra nerwów czaszkowych (od 3 do 5), pośredniczy w połączeniach kory mózgowej z mostem, oraz móżdżku z rdzeniem kręgowym i jądrami ruchowymi nerwów czaszkowych. Przez śródmózgowie przebiega tzw. wodociąg mózgu łączący komory mózgowe trzecią i czwartą. U wyższych kręgowców pełni funkcję głównego ośrodka wzroku.


Tyłomózgowie

Móżdżek to część mózgu kręgowców położona pomiędzy śródmózgowiem a rdzeniem przedłużonym. Zbudowana z dwóch półkul i nieparzystego robaka. Zawiera ośrodki nerwowe odpowiedzialne za koordynację pracy mięśni szkieletowych i ruchów oraz równowagę ciała.


Rdzeniomózgowie

(rdzeń przedłużony) to tylna część mózgu kręgowców, przechodząca w rdzeń kręgowy. W rdzeniu przedłużonym wyższych kręgowców znajdują się ośrodki nerwowe odpowiedzialne za automatyzm oddychania, wydzielanie potu i śliny, połykanie, kaszel oraz spowalnianie i zmiany częstości rytmu serca i średnicy naczyń krwionośnych.


Mózgowe komory

to przestrzenie wewnątrz mózgu kręgowców wypełnione płynem mózgowo-rdzeniowym, pełniącym funkcję odżywczą i ochronną. Dwie boczne leżą w kresomózgowiu, trzecia w międzymózgowiu, czwarta między móżdżkiem a pniem mózgu.


Opony mózgowo-rdzeniowe

to błony pokrywające ośrodkowy układ nerwowy kręgowców, chroniące mózg i rdzeń kręgowy. U krągłoustych występuje dwublaszkowa opona pierwotna. U płazów bezogonowych, gadów i ptaków pojawia się opona twarda. Ssaki posiadają trzy opony mózgowo-rdzeniowe: miękką (naczyniową), pajęczą i twardą.

Obraz Caravaggio "Ofiarowanie Izaaka"

"I rzekł Bóg: Weź twego syna jedynego, którego miłujesz, Izaaka, idź do kraju Moria i tam złóż go w ofierze na jednym z pagórków, jaki ci wskażę."
[Rdz 22, 2]

Obraz autorstwa słynnego włoskiego malarza Michelangela Merisi da Caravaggia jest zatytułowany "Ofiarowanie Izaaka" i znajduje się w Galerii Uffizi we Florencji. Jak można wnioskować z samego tytułu dzieło to ukazuje losy Abrahama i jego syna Izaaka. By podjąć się interpretacji obrazu należy wspomnieć o biografii samego autora. Caravaggio to jeden z najwybitniejszych twórców wczesnego baroku. Swoje umiejętności kształcił w Mediolanie. Przystępując do tworzenia swych dzieł prawdopodobnie nie wykonywał żadnych szkiców, czy rysunków przygotowawczych. Wniósł on do malarstwa nową formę polegającą na zastosowaniu gry światłocienia. Wywarł tym samym ogromny wpływ na sztukę późniejszych wieków. Obraz "Ofiarowanie Izaaka" powstał przypuszczalnie w roku 1603 podczas pobytu malarza w Rzymie, gdzie Caravaggio skrył się oskarżony o morderstwo. Był człowiekiem niesłychanie burzliwym i awanturniczym.

Obraz ukazuje dramatyczną akcję pełną napięcia i zgrozy. Postacie nie są wyidealizowane, wręcz przeciwnie – Caravaggio przedstawia je w sposób bardzo realistyczny. Bohaterowie znajdują się w dynamicznej pozycji. Abraham silnym i zdecydowanym ruchem przytrzymuje skrępowanego i przerażonego Izaaka. Wbrew wyobrażeniom świętego, ciepłego i miłościwego ojca Abraham jest przedstawiony na obrazie jako groźny i brutalny człowiek. Światło padające na jego łysą głowę eksponuje wysokie i gniewne czoło. Oczy Abrahama są ukryte pod brwiami zmarszczonymi w złości. Wydają się patrzeć w sposób złowrogi i nieubłagany. Rysy twarzy są bardzo ostre. Nad ciemną, długą brodą pomiędzy wystającymi policzkami znajduje się spiczasty, nieco zgarbiony i długi nos. Abraham jest odziany w czerwone szaty, które eksponują jego potęgę. Być może odcień czerwieni ma także na celu podkreślić dramatyzm sytuacji. Abraham jest przedstawiony jako silny i krzepki mężczyzna. Bardzo mocno zaciska swoją rękę na nożu, tak że aniołek znajdujący się z boku, który usiłuje go powstrzymać wydaje się być bez szans. Odbiorca ma wrażenie, że nie uda mu się uratować Izaaka przed jego własnym ojcem. Aniołek nieśmiało wkracza do akcji. Jest mały i młody, sprawia wrażenie bezsilnego wobec potęgi Abrahama. Gest jaki aniołek wykonuje ręką bardziej przypomina prośbę niż zakaz wydany przez Boga. Jego słabość podkreśla brak odzienia. Tak samo jest z Izaakiem, którego nagie i skrępowane ciało wyraża całkowitą bezbronność w stosunku do ojca. Izaak jest przerażony. Na jego twarzy i karku spoczywa silnie zaciśnięta dłoń Abrahama. Usta Izaaka są wykrzywione w przeraźliwym krzyku. Oczy niespokojnie spoglądają z ukosa na ojca oraz aniołka. Są pełne panicznego strachu i troski. Obok głowy Izaaka z ciemności wyłania się baranek. Uszka ma pochylone i spłaszczone a jego oczka skierowane ku Abrahamowi są spokojne i jakby błagalne. Umiejscowienie baranka tuż przy Izaaku ma zapewne na celu przyrównanie syna Abrahama do niewinnego i bezbronnego zwierzęcia, które staje się ofiarą. Podczas gdy na pierwszym planie rozgrywa się akcja pełna napięcia i dynamiki w tle widoczny jest sielankowy obraz. Przedstawia on spokojne, jasne niebo z obłokami, na tle którego widnieją jakieś zabudowania. Widoczne są również wzgórki, dolinki, drzewa a także światło padające ze spokojnych domostw. Być może malarz chciał w ten sposób zaakcentować wielkie, dramatyczne wydarzenie, które właściwie rozgrywa się tylko pomiędzy Bogiem a Abrahamem. Reszta świata jest ukazana zupełnie z boku, gdzieś w oddali.

Artysta osiągnął znakomite rezultaty. Jego dzieło budzi wiele silnych emocji u odbiorcy. Niezwykle ciemne tło wspaniale współgra z intensywnym kolorytem, jaki jest przedstawiony na pierwszym planie. Światłocień bardzo dobrze eksponuje wyrazy twarzy bohaterów nadając im tym samym wiele zgrozy i tajemniczości zarazem. Kompozycja obrazu jest bardzo dynamiczna a akcja, która się rozgrywa pełna napięcia i dramatyzmu.


Archaizm

Archaizm - wyraz, konstrukcja sładniowa lub związek wyrazowy, który wyszedł z użycia. Archaizmy to także wyrazy w formie przestarzałej, które są jeszcze używane, lecz postrzegane jako dawne. Te z kolei nazywamy anachronicznymi.
Archaizmy są wykorzystywane obecnie w niektórych typach zapisu lub wypowiedzi, np. w poezji i języku liturgicznym.
Archaizmy dzielimy według epok ich normalnego użytkowania, a także ze względu na funkcję:
  1. fonetyczne - wyraz współczesny różni się od archaizmu tylko jedną wymawianą głoską, np. sierce (serce), sumnienie
  2. fleksyjne - wyrazy inaczej niż współcześnie się odmieniające, zazwyczaj wyłącznie czasowniki; w wyrazach, takich jak: zyszczy, spuści, końcówki "y","i" oznaczają tryb rozkazujący (zjednaj, ześlij)
  3. słowotwórcze - wyrazy utworzone za pomocą przyrostków lub przedrostków, które wyszły już z użycia, np. ogrodny
  4. leksykalne – wyrazy, które były powszechnie używane dawniej, np. kajet, kaleta
  5. znaczeniowe (semantyczne) - wyrazy występują współcześnie, ale zmieniło się ich znaczenie, np. błędny rycerz (bujający w obłokach)
  6. frazeologiczne - związki frazeologiczne, które powstały dawniej. Rozumiemy ich znaczenie ale często nie wiemy, co jest ich źródłem powstania.
  7. składniowe - archaizm składający się z min. 2 wyrazów, których zestawienie jest inne niż współcześnie, najczęściej wzorowane na łacinie – np. pasterz owce do wsi przepędził - orzeczenie znajduje się na końcu zdania - taki szyk wyrazów jest charakterystyczny dla języka łacińskiego; do archaizmów składniowych należą także niektóre spójniki i przyimki, np. azali, aliści, gwoli oraz całe konstrukcje składniowe, np. wszem wobec i każdemu z osób widomym się czyni.

Związki frazeologiczne

1.Być/pojawić się/ mieć co na tapecie"być omawianym ,stać sie w pewnym czasie osrodkiem zainteresowania, tematemrozmów, dyskusji"
Dawne tapet to pokryty zielonym siknem stól w sali obrad lub w sadzie . Powiedzienie " miec co na tapecie znaczylo, więc dosłowniemiec, połozyć akta na stole , uczynić je przedmiotem sprawy sadowej.

2.Nie zasypiać gruszek w popiele "nie zwlekac , nie zaniedbywac spraw nie cierpiacych zwłoki "
Powiedzenie wiąże się ze straym wiejskim zwyczajem suszenia, pieczenia gruszek w gorącym popiele w piecu chlebowym. Nalezało je wyjąć w odpowiednim momencie .Siadano więc przy piecu i pilnowano suszenia, ale czasem przy tym zasypiano , skutkiem czego  gruszki się zwęglały . Powiedzenie ostrzegalo przed taka nieuwagą.

3. Puścić coś, komu płazem "wybaczyc darować bezkarnie "
Powiedzenie  nawiązuje do dawnego szermierczego obyczajudarowanie zycia słabemu przeciwnikowi, którego tylko płazowano, czyli uderzano płazem tj.płaska przeciwna ostrzu strona szabli czy szpady .

Bogurodzica tekst

Bogurodzica, dziewica, Bogiem sławiena Maryja!
U twego syna, Gospodzina, matko zwolena Maryja!
Zyszczy nam, spuści nam.
Kirielejson.

Twego dziela Krzciciela, bożyce,
Usłysz głosy, napełni myśli człowiecze.
Słysz modlitwę, jąż nosimy,
A dać raczy, jegoż prosimy,
A na świecie zbożny pobyt,
Po żywocie rajski przebyt.
Kirielejson.

Nas dla wstał z martwych syn boży,
Wierzyż w to człowiecze zbożny,
Iż przez trud Bog swoj lud
Odjął diablej strożej.

Przydał nam zdrowia wiecznego,
Starostę skował pkielnego,
Śmierć podjął, wspominął
Człowieka pirwego.

Jenże trudy cirzpiał zawiernie,
Jeszcze był nie prześpiał zaśmierne,
Aliż sam Bog z martwych wstał.

Adamie, ty boży kmieciu,
Ty siedzisz u Boga [w] wiecu,
Domieściż twe dzieci,
Gdzie krolują anjeli.

Tegoż nas domieściż, Jezu Kryste miły,
Bychom z Tobą byli,
Gdzież się nam radują szwe niebieskie siły.

Była radość, była miłość, było widzienie tworca
Anjelskie bez końca,
Tuć się nam zwidziało diable potępienie.

Ni śrzebrzem, ni złotem nas diabłu odkupił,
Swą mocą zastąpił.

Ciebie dla, człowiecze, dał Bog przekłoć sobie
Ręce, nodze obie.
Kry święta szła z boka na zbawienie tobie.

Wierzyż w to, człowiecze, iż Jezu Kryst prawy,
Cirpiał za nas rany,
Swą świętą krew' przelał za nas krześcijany.

O duszy o grzeszne sam Bog pieczą ima,
Diabłu ją otyma,
Gdzie to sam kroluje, k sob[ie] ją przyma.

Maryja dziewice, prośmy synka twego
Krola niebieskiego,
Haza nas huchowa ote wszego złego.
Amen tako Bog daj,
Bychom szli szwyćcy w raj.

Streszczenie Świętoszka Moliera

Streszczenie:

Akt I

Akcja najsłynniejszej komedii Moliera rozgrywa się w domu zacnego chrześcijanina Orgona, w Paryżu.

Pani Pernelle, matka Orgona zachwycona niebywałą pobożnością Tratuffe`a strofuje wszystkich domowników, którym nie podoba się jego obecność w domu. Zarzuca przy tym domownikom głupotę (Damisa), wystawne życie( Elmirę) czy nadużywanie gościnności gospodarza domu (Kleantowi). Tartuffe zamieszkał w domu Orgona w dniu, kiedy ten zobaczył go leżącego w kościele  krzyżem i pogrążonego w modlitwie. Orgon, wzorowy chrześcijanin ujęty takim sposobem modlitwy zaoferowałmodlącemu się drobny datek i dom nad głową. Pani Pernelle jest przekonana o niezwykłej pobożności Tratuffe`a i uważa go za bardzo dobrego człowieka.
Doryna pokojówka Marianny - córki Orgona, opowiada szwagrowi gospodarza domu - Kleantowi jak bardzo Orgon zmienił się, gdy Tratuffe zamieszkał razem z nimi. Orgon nazywa go swoim bratem, traktuje lepiej niż wszystkich innych domowników, zwierza mu się ze wszystkich swoich problemów i tajemnic i tylko jego rad słucha. Co więcej obiecuje Taruffe`owi rękę swojej córki Marianny mimo, że wcześniej obiecał już ją Waleremu. Damis, syn Orgona, prosi Kleanta, aby ten wstawił się u szwagra za Marianną i Walerym, którzy się kochają. Gdy pan domu wraca, pyta Kleanta, co siędziało podczas jego nieobecności w domu. Interesuje go jednak tylko postać Świętoszka.


Akt II

Orgon przedstawia Mariannie swoją decyzję. Mówi, że postanowiłoddać jej rękę Świętoszkowi. Kiedy Marianna i Doryna próbują sięsprzeciwić, Orgon kategorycznie ucina wszelkie dyskusje. Tymczasem Doryna przekonana, że w inny sposób nie da się przekonać Orgona do zmiany decyzji, wymyśla plan. Prosi Mariannę, aby udawała chorobę,żeby jak najbardziej odwlec datę ślubu z Tarttufem. Walerego z kolei prosi, żeby uzyskał zapewnienie od Orgona, że to jemu odda rękę córki.



Akt III

Tartuffe rozmawia z Elmirą, żona Orgona. Elmira  próbuje dowiedziećsię, jakie zamiary ma Świętoszek wobec Marianny, ale Tartuffe nie udziela odpowiedzi. Proponuje natomiast Elmirze zdradę męża. Całej rozmowie przysłuchuje się Damis. Oświadcza potem Tartuffe`owi, że o wszystkim, co zobaczył opowie ojcu. Jest przekonany, że gdy ojciec to usłyszy wyrzuci Świętoszka z domu. Tymczasem Gorgon reaguje gniewem i oburzeniem na "oszczerstwa" Damisa. Nie wierzy w ani jedno słowo syna, wręcz przeciwnie jest przekonany, że Damis celowo chce oczernić Tartuffe`a. Wydziedzicza syna i wyrzuca go z domu. Natomiast obłudny Świętoszek triumfuje, bo Orgon przepisał mu cały swój majątek.



Akt IV

Elmira postanawia pomóc zrozpaczonej Mariannie. Prosi męża, aby jej zaufał i schował się pod stołem, gdy ona będzie rozmawiać z Tartuffem. Potem wzywa Świętoszka do pokoju, w którym ukrył się Orgon. Tartuffe szczęśliwy, że może być na osobności z pięknąElmirą wyznaje jej miłość i jeszcze raz proponuje zdradę męża. Dopiero wtedy do Orgona dociera jak wielki błąd popełniłbezgranicznie ufając Taruffowi. Każe obłudnikowi się natychmiast wyprowadzić z domu. Jednak wtedy przebiegły Tartuffe przypomina Orgonowi, że cały majątek, również dom, należą już do niego i wszyscy domownicy musza się z niego jak najszybciej wyprowadzić.



Akt V

Tartuffe wykradł również sekretne dokumenty, za pomocą których wikła Orgona w spisek antypaństwowy. Zrozpaczony Orgon zwierza sięszwagrowi ze swoich problemów. Tymczasem do domu przybywa komornik, który nakazuje rodzinie niezwłoczne opuszczenie mieszkania należącego w świetle prawa do Tartuffe`a. Po chwili wchodzi Walery z informacją o decyzji aresztowania Orgona oskarżonego o spiskowanie. Oficer gwardii, który przybywa, aby dokonaćaresztowania Orgona, niespodziewanie dla wszystkich aresztuje Tartuffe`a. Okazuje się bowiem, że Świętoszek był znanym i ściganym od dawna oszustem. Tylko pani Pernelle do końca nie chce uwierzyćw winę Tartuffe`a, sądzi ,że biedny świętoszek padł ofiarą spisku Ostatecznie wszystko kończy się dobrze: kara dla Orgona zostaje unieważniona, natomiast Marianna wychodzi za mąż za ukochanego mężczyznę.

Witam

 

Zachęcam do czytania będe tutaj dodawać moje zadania domowe ;).